فرو رفتن مقبره کوروش کبیر در آب
مطالب جالب علمی،ورزشی و سرگرمی
نگارش در تاريخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:, توسط محمد تلک آبادی

مدتی است که خبری در سایت های اینترنتی به طور گسترده پخش شده مبنی بر این که آرامگاه کوروش به زیر آب رفته و عکس هایی در همین مورد را هم به چاپ رسانده اند.

 

 

با بررسی سایت های مختلف مشاهده کردم همه عکس ها مشابه هم هستند و حتی در اغلب موارد مطلب نوشته شده هم یکسان است. بنابراین همچنان در مورد این موضوع ابهاماتی برای من وجود دارد.

هم در مورد مطلبی که نوشته شده و هم در مورد ساختگی بودن عکس ها.

در ادامه مطلب در ابتدا توضیحاتی در مورد سد سیوند و آرامگاه کورش و سپس مطلب گفته شده در مورد زیر آب رفتن آرامگاه کوروش را تقدیمتان می نمایم.

امید است دوستانی که اهل آن منطقه هستند این ابهامات را با گزارشات تصویری خود برطرف نمایند.

توضیحاتی در مورد سد سیوند:

 

سد سیوند سدی است که در ۹۵ کیلومتری شمال شیراز، ۵۰ کیلومتری شهر باستانی پارسه(تخت جمشید) و حدود ۱۰ کیلومتری پاسارگاد بر روی رودخانهٔ سیوند ساخته شده است.

رودخانهٔ پلوار بین این دو محوطهٔ باستانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو (تخت جمشید و پاسارگاد) در کنار آرامگاه کوروش و در دل تنگه بلاغی جریان داد. طرح ساخت سد سیوند در سال ۱۳۶۷ تهیه شد، هر چند که گفته می‌شود این طرح متعلق به رژیم پیشین ایران است. عملیات ساخت این سد از سال ۱۳۷۱ توسط شرکت «سکو» (وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) آغاز شد: سدی خاکی با هستهٔ رسی و ۵۷ متر ارتفاع با تاجی به طول ۶۰۰ متر که برآورد می‌شود دریاچهٔ پشت آن ۲۵۵ میلیون متر مکعب گنجایش و ۱۱ کیلومتر مربع مساحت(در شرایط معمولی) داشته باشد. با آبگیری سد سیوند، تنگه بلاغی و محوطهٔ باستانی اش به زیر آب خواهد رفت. مسوؤلان هدف از ساخت این سد را کنترل سیلاب‌های رودخانهٔ پلوار و آب رسانی به ۹ هزار هکتار از زمین‌های فرودست سد در دست توابع ارسنجان ذکر کرده‌اند. بخش عمدهٔ این سد در یک سال اخیر(هم‌زمان با اوج گیری اعتراض‌های مردمی به ساخت آن) و بنا به گفتهٔ مسوؤلان وزارت نیرو با صرف ۶۰ تا ۸۰ میلیارد تومان از سرمایه‌های ملی ساخته شده‌است. اکنون ۱۴ سال از آغاز ساخت سد سیوند(که باید ۳ ساله ساخته می‌شد) می‌گذرد، که با افتتاح آن در فروردین سال جاری(۱۳۸۶) توسط شخص رییس جمهوری(محمود احمدی نژاد) رسماً آب گیری شد. لازم به ذکر است هزینهٔ ساخت سد سیوند(که بیشتر آن در یک سال اخیر از سرمایه‌های ملی برداشت شده) به چند برابر مبلغ پیش بینی شده در زمان ساخت آن رسید.



نظرات شما عزیزان:

شراره
ساعت15:17---11 مهر 1390
ایول محمد وطنی
پاسخ:zendeh bad iran o irani


ناصر
ساعت22:44---5 مهر 1390
راستی آقای آرش
وبلاگت رو دیدم
معلومه که به ورزش کشورمان خیلی علاقه داری
قشنگ بود مخصوصا جمله آخرش که گفتی:
مدیران استان و ورزش قول می دهند ، آرام بخواب مرد عاشق !خداحافظ ...خداحافظ ...!




ناصر
ساعت22:34---5 مهر 1390
پس چرا جواب این آقای آرش رو ندادی؟
خودم میدم:
آرش جان سلام
خودم انشالله وبلاگ می سازم بعد با هم تبادل لینک میکنیم



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: